Jak założyć agencję detektywistyczną?

Zastanawiasz się nad założeniem własnej agencji detektywistycznej? Ten artykuł Ci w tym pomoże. Podpowiemy na co warto zwrócić uwagę przy otwieraniu takiej działalności, przed czym się wzbraniać, a z czego korzystać. Każda nowa firma to wyzwanie, ale jeśli dobrze się do niego przygotujesz, nic nie powinno Cie zaskoczyć i pokrzyżować planów.

Od czego zacząć?

W Polsce niezbędnym do wykonywania zawodu detektywa jest uzyskanie licencji. Pierwszym krokiem jaki podejmiemy powinno być więc zdobycie licencji do wykonywania zawodu .Jeśli nie jesteśmy w stanie jej uzyskać, lub jeśli mimo jej nieposiadania nadal chcemy założyć działalność musimy znaleźć i zatrudnić osobę, która jest licencjonowanym detektywem. Ustanowienie tej osoby kierownikiem agencji zwalnia nas z obowiązku posiadania licencji. Drugą opcją jest nadanie posiadaczowi licencji uprawnień do reprezentowania nas i naszej agencji.

Kto może uzyskać licencję detektywistyczną?

W tej kwestii przepisy prawa jednoznacznie podają kto może zostać licencjonowanym detektywem i jakie warunki musimy spełniać jako kandydat, są to m.in.:

– zaświadczenie o niekaralności,
– orzeczenie lekarskie o zdolności psychicznej do wykonywania zawodu,
– nieograniczona zdolność do czynności prawnych,
– ukończony 21 rok życia,
– uzyskanie pozytywnej opinii komendanta Policji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej sie o licencję,

Zarejestrowanie agencji detektywistycznej

Podstawą do uruchomienia firmy jest zarejestrowanie jej w CEiDG lub KRS w zależności jaką formę prawną prowadzenia działalności wybraliśmy. Jeśli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka cywilna udajemy się do Urzędu Miasta np. Gdańska i dokonujemy wpisu do CEiDG, jeśli jest to inna forma udajemy się do KRS. Wymagane jest także złożenie pisemnego wniosku do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych o wpisanie do rejestru działalności detektywistycznej.

Musimy także dopilnować wszystkich przyziemnych formalności związanych z założeniem firmy. Obowiązkiem jest złożenie odpowiednich formularzy w ZUS i odprowadzanie składek ubezpieczeniowych oraz ustosunkowanie działalności wedle podatku VAT. Najczęściej korzystającymi z usług detektywa są osoby fizyczne, nie odprowadzające podatku VAT, przez co warto przeanalizować skorzystanie ze zwolnienia z VAT. W tej kwestii rozważnie jest zasięgnąć porady biura rachunkowego w celu uzyskania dokładnej informacji kiedy możemy z tych ulg skorzystać oraz jaki będzie prognozowany dochód naszej działalności.

Wybór lokalu

Wybierając lokal dla naszej firmy musimy wziąć pod uwagę kilka czynników, m.in:

1. Lokalizację – klienci agencji detektywistycznych najczęściej nie chcą żeby ktokolwiek dowiedział się o tym,że korzystają z usług detektywa. Wynajęcie lokalu na jednej  głównych ulic miasta, gdzie mieszczą się banki i restauracje nie będzie więc dobrym wyborem. Warto skupić się na tym, żeby dojazd do siedziby naszej firmy nie był skomplikowany oraz aby klient miał możliwość pozostawienia pojazdu przy posesji. Skupmy się na tym, aby bylo to latwo dostępne miejsce, ale nie znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie innych, często uczęszczanych firm. Warto bowiem od samego początku dać klientowi poczucie dyskrecji i zadbać o jego bezpieczeństwo i komfort. Agencje warto zakładać w większych miastach. Wiadomo, że więcej klientów zdobędziemy zakładając agencję detektywistyczną w Gdańsku, niż na nikomu nieznanej wsi.

2. Powierzchnia lokalu – nie ma przepisów określających wymogi lokalowe przy prowadzeniu agencji detektywistycznej. Warto jednak przeanalizować np. to ile osób będzie pracować w naszej firmie, ilu detektywów chcemy zatrudnić, jaki charakter chcemy nadać miejscu pracy. Powinniśmy przemyśleć, czy każdemu z pracowników chcemy udostępnić gabinet, czy też praca ma odbywać się w jednym, większym pomieszczeniu. Bardziej adekwatnym do charakteru pracy wydaje się być posiadanie przez detektywa własnego biura, ponieważ daje to większą dyskrecję klientowi. W cztery oczy jesteśmy w stanie bardziej zaufać drugiej osobie i często szybciej zdobyć się na szczerość.

3. Przechowywanie broni – często zawód detektywa wiąże się z posiadaniem pozwolenia na broń. Jej przechowywanie jest obwarowane szczegółowymi przepisami prawnymi, do których jej posiadacz musi się stosować. Ustawa mówi, że amunicja oraz broń musi być przechowywana w sejfie lub metalowej szafie posiadającej atestowane zamki, czy też w na stałe przymocowanych do elementów konstrukcyjnych metalowych kasetach. Nasz lokal musi więc być przystosowany dla posiadaczy broni.

Rozreklamowanie usługi

Przy tym rodzaju działalności musimy skupić się na reklamie bezpośredniej. Dobrym wyborem będzie ogłaszanie się w prasie, miejscowym radio czy portalach internetowych. Skuteczną metodą jest także rozwieszanie ulotek w mieście, w często uczęszczanych alejkach, ale także w klatkach schodowych czy w okolicy klubów nocnych. Decyzja o wynajęciu detektywa jest często podejmowana pod wpływem impulsu, warto więc zadbać o to, aby uzyskanie do nas kontaktu bylo bezproblemowe. Polecanie sobie nawzajem agencji detektywistycznych przez klientów nie jest popularnym zjawiskiem z wiadomych przyczyn. Klienci mimo zadowolenia z usług niechętnie chwalą się współpracowaniem z detektywem.

Reasumując, założenie agencji detektywistycznej obarczone jest większą ilością wymogów i przepisów ze strony Państwa, ale nie jest rzeczą bardzo trudną. Jeśli postąpimy krok po kroku zgodnie z planem będziemy się cieszyć dobrze prosperującym biznesem, a nasze marzenia staną się rzeczywistością.

Polecamy również zajrzeć do tego wątku