Regeneracja filtra cząstek stałych
Filtr DPF jest montowany w wydechach aut i służy filtracji, w tym przypadku zatrzymywaniu szkodliwych cząstek sadzy wydechowej. Aby utrzymać wydajność na wysokim poziomie musi być regularnie opróżniany. Nagromadzona w filtrze sadza jest spalana w wysokiej temperaturze. Po tym procesie pozostaje jedynie popiół. W przeciwieństwie do katalizatora, który jest urządzeniem przepływowym, DPF zatrzymuje większe cząsteczki gazów spalinowych, wymuszając przepływ gazu przez filtr. Jednak DPF nie zatrzymuje małych cząstek i nie wymaga rozdrobnienia większych cząstek na mniejsze. Na rynku dostępnych jest wiele technologii filtrów cząstek stałych. Każda z nich ma podobne właściwości:
- dokładna filtracja,
- trwałość produktu,
- minimalny spadek ciśnienia,
- łatwość produkcji masowej,
- niska cena.
DPF – jak się regeneruje?
Filtry DPF montowane w silnikach wysokoprężnych są najskuteczniejszym sposobem do kontroli emisji zanieczyszczeń w silnikach Diesla. Filtry cząstek stałych są w stanie szybko mogą szybko kumulować pokaźne ilości sadzy. W starszej generacji silnika ciężkich pojazdów, wciągu dnia może nagromadzić się nawet kilka litrów sadzy. Negatywny wpływ na działanie silnika obserwuje się, gdy cząstki zebrane w filtrze powodują spadek ciśnienia spalin. Filtry DPF musi mieć więc system, który usuwa cząstki stałe z filtra, aby przywracać jego zdolność do dalszego zbierania sadzy. Regeneracja DPF to proces, w którym ten filtr naturalnie oczyszcza się. Może to się dziać w sposób ciągły, podczas codziennej pracy filtra, lub co jakiś czas, bo nagromadzeniu się dużej ilości sadzy w filtrze. Zakłada się, że regeneracja DPF nie powinna być widoczna dla kierowcy i być przeprowadzana automatycznie. Najczęściej stosowaną regeneracją jest termiczna. Zebrane cząstki utleniane są do gazowych produktów takich jak dwutlenek węgla. Dzięki temu uważa się, że to najczystsza metoda regeneracji DPF.
Sposoby regeneracji DPF
Filtr cząstek stałych jest regularnie regenerowany. Istnieją trzy sposoby regeneracji DPF-u:
- aktywna,
- pasywna,
- wymuszona.
Aktywna regeneracja DPF ma miejsce, gdy dodatkowe paliwo jest wtryskiwane w momencie, w którym filtr osiągnie limit, aby podnieść temperaturę spalin i spalić nagromadzoną sadzę. Głównym problemem jest jednak zbyt krótka trasa, którą pokonuje auto, gdyż w zbyt krótkim czasie cały proces może nie skończyć się w pełni. Pasywna regeneracja DPF odbywa się, podczas gdy auto porusza się z odpowiednio dużą prędkością na długich trasach po drogach szybkiego ruchu. Wówczas znacznie podnosi się temperatura spalin, a sadza w filtrze spala się. Dlatego zaleca się, aby kierowcy aut z zamontowanym filtrem DPF regularnie prowadzili samochód przez czas od 30 do 50 minut na drogach ekspresowych lub autostradach. Wymuszona regeneracja filtra cząstek stałych to zabieg stosowany w warsztacie samochodowym. Obejmuje ona naprawę przy użyciu oprogramowania komputerowego, który wymusza regenerację filtra DPF. Przy tego typu naprawach, konieczna jest równoczesna wymiana filtra oleju silnikowego i oleju.
Samochody z silnikiem wysokoprężnym uważa się za wyjątkowo zdolne do szybkich awarii. Jednak bardzo często za takimi usterkami stoi niewiedza właściciela auta. Silniki Diesla powinno się eksploatować w konkretny sposób, aby nie spowodować zużycia elementów szybciej niż to konieczne. Zwłaszcza, że naprawy niektórych podzespołów w przypadku starszych aut potrafią kosztować nawet połowę wartości samochodu. Regularne przeglądy zapewnią dłuższą żywotność auta oraz zapobiegną niespodziewanym awariom.